Głównym elementem oceny energetycznej jest świadectwo energetyczne budynku czyli wydany przez upoważnionego eksperta dokument charakteryzujący jakość budynku z punktu widzenia zapotrzebowania energii, a wiec te cechy budynku, które decydują o kosztach jego użytkowania. Wprowadzenie świadectw energetycznych umożliwia dokonywanie w pełni uczciwych transakcji sprzedaży i wynajmu. Cechy energetyczne decydują o koszcie eksploatacji, a także mają istotny wpływ na komfort użytkowania pomieszczeń w budynkach, dlatego dla nabywców i najemców powinna być zapewniona pełna dostępność danych charakteryzujących jakość energetyczną budynku.
Projektantów – do traktowania energooszczędności jako niezbędnej cechy projektowanych budynków, której zapewnienie musi być brane pod uwagę we wszystkich stadiach opracowania projektu i dotyczyć wszystkich kolejnych decyzji podejmowanych w procesie,
projektowania, wykonawców i deweloperów – do szczególnej uwagi na jakość tych elementów wznoszonych budynków, które decydują o ich energooszczędności, właścicieli i zarządców budynków do stałego intensywnego działania zmierzającego do uzyskania przez budynek wysokiej klasy jakości energetycznej czyli do działania na rzecz zmniejszenia zużycia energii w użytkowanych budynkach w efekcie czego będzie następować ogólne podnoszenie jakości energetycznej budynków.
Dyrektywa ustala że w chwili budowy, sprzedaży lub wynajmu właścicielowi, nabywcy lub najemcy powinno być przedstawione świadectwo energetyczne budynku ( zwane niekiedy paszportem, certyfikatem, atestem lub etykietą energetyczną)
Właściciel budynku przeznaczonego do sprzedaży powinien zlecić opracowanie i wydanie takiego świadectwa upoważnionemu specjaliście.
Charakterystykę energetyczną budynku , a więc dane dotyczące zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji, zaopatrzenia w ciepłą wodę , klimatyzacji oraz oświetlenia . Określenie klasy jakości energetycznej budynku w przyjętej skali, Wskazania dotyczące możliwości wprowadzenia usprawnień, które mogłyby podnieść klasę jakości budynku. Świadectwo stanowi zabezpieczenie przed ewentualnymi nieujawnionymi wadami kupowanego czy wynajmowanego budynku. Przewiduje się , że w warunkach działającego systemu ocen energetycznych – potencjalny nabywca budynku wraz z ofertą cenową może przeanalizować świadectwo energetyczne, na podstawie którego może poznać jakość techniczną budynku i koszty zużycia energii na jego użytkowanie. Tak np. może być oferowany budynek o niskiej cenie sprzedaży, ale o miernej klasie energetycznej, czyli o wysokich kosztach eksploatacji , oraz budynek o wyższej cenie sprzedaży , ale o klasie energetycznej charakteryzującej wysoką jakość czyli o niskich kosztach eksploatacji. Nabywca ma pełny obraz jakości tych budynków i nie czekają go tu nieprzewidziane trudności i koszty, które mogłyby wystąpić, gdyby nie dysponował danymi zawartymi w świadectwie. Może podjąć racjonalna decyzję o wyborze kupowanego budynku, biorąc pod uwagę czy dla niego ważniejsza jest kwota do zapłacenia w chwili nabycia domu czy też poziom przewidywanych wieloletnich wydatków eksploatacyjnych.
Dla sprzedającego – świadectwo wykazujące dobrą klasę energetyczną budynku , stanowi dobrą podstawę do sprzedaży po wysokiej cenie. Podobnie pełna znajomość cech energetycznych budynku jest korzystna dla obu stron w przypadku umowy najmu lokali. Świadectwa energetyczne budynków wprowadzają rynkową formę stymulowania rozwiązań energooszczędnych. Ocena budynku i nadanie mu klasy jakości energetycznej będzie ważnym elementem w konkurencji rynkowej przy sprzedaży i wynajmie, a także przy staraniach o kredyt. Ocena jakości energetycznej budynków będzie stanowiła zachętę do budowy budynków energooszczędnych i przyjaznych dla środowiska, a także do poprawy cech energetycznych budynków istniejących.
System ocen energetycznych i świadectw energetycznych ma dotyczyć także mieszkań w przypadku ich sprzedaży lub wynajmu nowemu najemcy.
Jeżeli chcemy zmniejszyć koszty związane z zużyciem energii cieplnej na ogrzewanie budynku i skorzystać w tym celu z pomocy państwa przewidzianej w Ustawie Termomodernizacyjnej , to pierwszą czynnością rozpoczynającą działania w tym kierunku powinno być wykonanie audytu energetycznego. Audyt energetyczny jest opracowaniem , w którym dokonuje się oceny stanu istniejącego budynku z punktu widzenia jego cech wpływających na zużycie energii. , a następnie określa się jakie zmiany i ulepszenia trzeba wykonać, ażeby zmniejszyć zużycie energii i koszty eksploatacyjne, a także ocenia się czy wprowadzenie tych zmian i ulepszeń jest opłacalne.
Audyt jest opracowaniem dość skomplikowanym, a więc jego wykonanie najlepiej powierzyć specjaliście do tego przygotowanemu ( audytorowi energetycznemu). Treść audytu jest ściśle określona w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 15.01.02r w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego ( Dz.U. nr. 12, poz. 114) .
Ustawa o Wspieraniu Przedsięwzięć Termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162 /98, wraz z poprawkami Dz. U. 76/2001) określiła nową formę pomocy Państwa w procesie zmniejszania zużycia energii cieplnej w budynkach. Czynnikiem zachęcającym do podejmowania działań termomodernizacyjnych jest umorzenie 25% kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji.
Warunkiem uzyskania kredytu, a następnie premii, jest przedstawienie audytu energetycznego, czyli rodzaju specjalnej analizy, która musi wykazać, że:
Ocena przedsięwzięcia pod kątem wymagań ustawy wykonywana jest przez audytora energetycznego, w opracowaniu zwanym audytem energetycznym. Celem audytu jest zalecenie konkretnych rozwiązań (technicznych, organizacyjnych i formalnych) wraz z określeniem ich opłacalności (np. okres zwrotu nakładów).
Jakub Wit Taborski
32 – 500 Chrzanów, ul. Sądowa 4B
tel: 693 380 455
32 753 90 90
e mail: jwtk@interia.pl
NIP: 628-188-00-87 | REGON: 120298736 | PKO BP: 38 1020 2384 0000 9402 0065 9417